יום שלישי, 8 במרץ 2011

1) לידתה של עיר – מסלול היסטורי לאורך נהר סינגפור

תקציר: מתחילים עם טיול בוקר ב"פורט קאנינג פארק", יורדים ל Hill Street וניגשים לאתר הנחיתה של סר ראפלז, משם למוזיאון תרבויות אסיה, הפרלמנט הישן, האובליסק, תיאטרון ויקטוריה, המונומנטים בפארק Esplanade, גשר Cavenagh, ה"מרליון", מלון פולרטון, Boat Quay, מקדשים סיניים והודיים ובילוי ברציפים ההיסטוריים שהוסבו לאזורי מסעדות ובידור.

את היום נקדיש לאתרים היסטוריים הקשורים ללידתה של סינגפור המודרנית, כמו גם למקום ממנו התחילה סינגפור העתיקה...

השכם בבוקר, לפני שהחום הדביק נהיה בלתי נסבל, נטפס למרומי גבעת Fort Canning הנישאה, אשר שוכנת מדרום לנהר סינגפור. על הגבעה משתרע פארק יפה ובו נקודות תצפית, שבילי הליכה ושלל אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים השזורים כחוט השני בתולדותיה של העיר.

כאן שכנה העיר המיתולוגית Temasek לפני קרוב לאלף שנים ולצד השרידים המועטים שעוד נותרו ממנה ניתן לראות את קבריהם של כמה נכבדים מהאזור, אשר תרמו למעמדה הקדוש של הגבעה והעניקו לה את השם השם Bukit Larangan (הגבעה האסורה), בימים שקדמו לבואם של הבריטים... מאוחר יותר, שכנו על הגבעה גם כמה מהמתקנים האסטרטגיים יותר של הצבא הבריטי בדרום-מזרח אסיה.

אנחנו נכנסים לפארק מהצד של המוזיאון הלאומי של סינגפור (National Museum of Singapore): מתחנת הרכבת התחתית MRT-Bras Basah חוצים את הרחבה ואת רחוב Stamford Road, נכנסים לגינה ומטפסים דרך מעבר להולכי רגל הנמצא משמאלו של המוזיאון, חוצים את רחוב Canning Rise ונכנסים לפארק מ"השערים הגותיים".

מי שמגיעים מתחנת MRT-City Hall פונים שמאלה מיציאה B ל North Bridge Road, ימינה ל Coleman וישר עם הרחוב, המשנה את שמו ל Canning Rise, לאחר שחולפים על פני המבנה הקולוניאלי המקסים של "מוזיאון הבולים". הרחוב מטפס במעלה הגבעה ואתם פונים שמאלה, לפי השילוט, ונכנסים לפארק דרך "השערים הגותיים"
.
.
מהשער הגותי עולים כמה צעדים דרך גינת התבלינים (Spice Garden) אל החפירות הארכיאולוגיות, שם נמצאים שרידיה של סינגפור הקדומה ואל ה Keramat הסמוך, שם קבורים הנכבדים. פונים ימינה לשביל הראשי, חולפים על פני הכניסה למבנה Fort Canning Centre ומגיעים ל "Battle Box", הלא הוא בונקר הפיקוד, ממנו ניהלו הבריטים את הקרב נגד היפאנים במלחמת העולם ה II. כיום יש כאן מוזיאון קטן המשחזר את הקרב האבוד בצורה אותנטית למדי, עם הקלטות מקוריות, בובות מנקין לבושות מדים ושלל אביזרים וציוד מאותם ימים.

כמה צעדים משם ניתן לראות את השער (Fort Gate) - אחד מהמבנים המקוריים של המבצר הבריטי שעדיין שרד וממנו ממשיכים לפסוע לאורך השביל המקיף את הגבעה, עד שמגיעים למקום בו הקים סר ראפלז את החווילה המפוארת שלו בתחילת המאה ה-19. מכאן יורדים עם גרם המדרגות ל Hill Street, חוצים את הרחוב וממשיכים ישר, דרך High Street, המשנה את שמו ל Parliament Place.

כעבור כמה דקות תראו מימינכם את הפרלמנט ההיסטורי של סינגפור, המשכן כיום את "בית האמנויות" ונקרא, לפיכך The Arts House at the Old Parliament. בחזיתו של המבנה ניצב פסל ברונזה של פיל אסיאני אשר נתרם כמתנה לעיר בשנת 1871 על ידי המלך ראמה החמישי, הלא הוא מלכה של סיאם (תאילנד), המוכר לנו בעיקר כמי שכיכב בסיפור העלילה של "המלך ואני" (אנה ומלך סיאם).

חולפים על פני הפיל ומיד פונים ימינה, לסמטת Old Parliament Lane, משם ניתן להיכנס למבנה הנאו-פלדיאני היפהפה שהוקם כבר ב 1827 על ידי סוחר סקוטי עשיר בשם John Argyle Maxwell ושיכן בין כתליו את הפרלמנט של סינגפור, מהיום בו זכתה המדינונת בעצמאותה ועד 1999. כיום, כאמור, שוכן כאן "בית האמנויות" ובו ניתן לראות תערוכות ציור, צילום ופיסול ואף ליהנות ממופעים של אמנים מקומיים צעירים (לפרטים נוספים וזמני הופעות, היכנסו לאתר שלהם )

ביציאה מבית הפרלמנט הישן פונים ימינה והולכים עד קצה הסמטה, דרך מעבר להולכי רגל, עד לגדתו של נהר סינגפור.  שם, במקום בו הניחו סר סטמפורד ראפלז וחבריו הבריטיים את כף רגלם לראשונה על אדמתה של סינגפור, בשנת 1819, ניצב פסל שיש של האדמיניסטרטור המבריק, אשר הצליח תוך שנים ספורות להפוך את האי הביצתי ושכוח האל לנמל חופשי משגשג ועיר בינלאומית.

לאורך הטיילת הפונה לנהר, בין פסלו של ראפלז וגשר Cavenagh Bridge, ניתן לראות קבוצות של פסלי ברונזה מקסימים הנקראים "People of the River" ומדמים סצנות מחיי היומיום של תושבי סינגפור המקוריים, בימים שקדמו להופעתם של הבריטים.

המבנה הנאו-פלדיאני המרשים, המשקיף אל הנהר מעל לפסלו של ראפלז, נקרא Empress Place. הוא נבנה לראשונה בתחילת המאה ה-19 ומשכן כיום את "המוזיאון לתרבויות אסיה" (Asian Civilisations Museum), אחד המוזיאונים הטובים בסינגפור, המציג, כפי שמעיד שמו, את תרבויותיהם של עמי אסיה ושבטיה, מהמזרח התיכון ועד יפן, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לאותן קבוצות אתניות שבנו את סינגפור.

מומלץ מאוד להקדיש למוזיאון הנהדר הזה לפחות איזה שעה וחצי – שעתיים, המיצגים כאן עשירים למדי וכוללים מלבושים אתניים ססגוניים, תכשיטים יקרי ערך, חפצי אמנות מרהיבים מכל קצוות היבשת, שרידים ארכיאולוגיים ועוד...

המוזיאון פתוח כל יום בשעות 19 – 9 (ביום ו' עד 21 וביום ב' בשעות 19 – 13 בלבד) והכניסה בתשלום.

סיורים מודרכים באנגלית (ללא תשלום נוסף) נערכים כל יום – לחצו כאן למידע נוסף

למידע נוסף – בקרו באתר המוזיאון
.
.
יוצאים מהמוזיאון, חוצים את סמטת Empress Place ונכנסים לגן שבחזית של Victoria Theatre and Concert Hall : מכלול בניינים היסטורי הכולל אולם תיאטרון ואולם קונצרטים וביניהם מגדל שעון, המהווה את אחד מהמבנים הבולטים בחלק זה של סינגפור. המבנה משמאלו של מגדל השעון נבנה בין השנים 1855 ו 1862 ושימש כבית העירייה הראשון של סינגפור הצעירה. כיום נמצא כאן "תיאטרון ויקטוריה".

בגינה עומד פסל ברונזה של סר ראפלז שהוצב כאן ב 1919 לציון 100 שנים להגעתם של הבריטים לסינגפור וביציאה מתנוסס אובליסק קטן ומבהיק בלובנו שהוקם בשנת 1850 לציון ביקורו השני בסינגפור של המרקיז Marquis of Dalhousie, מי שהיה המושל הבריטי של הודו באותם זמנים.

חוצים את הסמטה, יורדים לגדת הנהר, פונים שמאלה, הולכים דרך המעבר מתחת לכביש ושוב פונים שמאלה, לפארק Esplanade הנמתח לאורך גדתו של נהר סינגפור ובו כמה אנדרטאות ומונומנטים הקשורים לתולדותיה של המדינה הקטנטנה... הראשון שבהם הוא Lim Bo Seng Memorial, המוקדש לסיני, יליד סינגפור, שסייע במאבק נגד היפאנים במלה"ע ה II והוצא להורג בעינויים. האנדרטה הבאה מוקדשת לארגון "הצבא הלאומי ההודי" (Indian National Army) שדווקא סייע ליפאנים בזמן מלחמת העולם, מתוך אמונה כי אלו יסייעו למדינות אסיה להשתחרר מעול הקולוניאליזם... ה Cenotaph נבנה לזכרם של בני העיר שנפלו בשתי מלחמות העולם ואילו המזרקה הויקטוריאנית המצועצעת הניצבת בקצהו של הפארק הוקמה לזכרו של Tan Kim Seng, נדבן סיני שסייע רבות בהקמת מערכות המים של העיר הצעירה.

חוזרים לכיוון הכניסה ל"מוזיאון תרבויות אסיה" וחוצים את Cavenagh Bridge, אחד הגשרים ההיסטוריים על נהר סינגפור, אשר נבנה כבר בשנות ה 1860. בצד השני פונים שמאלה והולכים לאורך הנהר (הנהר משמאלכם), דרך המעבר מתחת לכביש, עד שמגיעים לרחבה הפונה לים ועליה ניצב פסל המזרקה של ה"מרליון", אחד מסמליה הידועים ביותר של סינגפור.

היצור הדמיוני הזה, שגופו גוף דג וראשו ראש אריה, עוצב בתחילת שנות הששים כלוגו למשרד התיירות של סינגפור ומאז הוא מזוהה עם העיר יותר מכל דבר אחר... ראשו של האריה קשור לאגדה מיתולוגית על נסיך שהגיע לחופי האי סינגפור לאחר שניצל מסערה בלב ים ופגש אריה על החוף, אותו ראה כ"אות משמיים"... הנסיך הורה לנתיניו לבנות במקום ישוב ולקרוא לו "סינגה פורה" שמשמעותו בסנסקריט היא "עיר האריה"... גופו של הדג מסמל את הקשר רב השנים של העיר אל הים.

הפסל מתנוסס לגובה של כמעט תשעה מטרים ולידו עומד "בייבי מרליון", לטובתם של אותם זאטוטים המעוניינים להנציח את ביקורם בסינגפור בצילום משותף עם הדמות הפופולארית.

חוזרים בהליכה לאורך הנהר וכעבור כמה דקות, ממש ליד Cavenagh Bridge, פונים שמאלה ונכנסים למבנה הניאו-קלאסי של מלון Fullerton, הבולט בזכות שורת העמודים הדוריים המעטרים את חזיתו. המבנה המרשים, שהוקם לפני כמעט 100 שנה כבית משרדים, משכן בימינו את אחד מהמלונות הקלאסיים של סינגפור ושווה לשוטט בו מעט ולספוג אווירה... תוכלו להתרווח להנאתכם באחת מהכורסאות הנוחות שב Courtyard (בית הקפה שבלב האטריום הענק, המואר באור טבעי) וללגום כוס קפה בניחותא, או ליהנות מ"ארוחת תה מנחה" אנגלית טיפוסית... ה Chocolate Buffet שלהם מוגש בימי ששי ושבת והפך לשם דבר בקרב חובבי המתיקות בסינגפור.

ממשיכים ללכת לאורך נהר סינגפור, כאשר הנהר מימינכם וכעבור 3 – 2 דקות מגיעים ל Boat Quay, הגדול מבין שלושת הרציפים ההיסטוריים לאורכו של הנהר, אשר תפקדו כנמל בימים עברו, עת סירות Bumboats זריזות היו פורקות סחורות מהאניות בים ומביאות אותן למחסנים. כמו שני הרציפים האחרים, גם כאן הוסבו המחסנים הישנים למסעדות, בתי קפה ובארים הצופים לקו המים ולעת ערב, שעה שאורותיהם של גורדי השחקים הסמוכים מרצדים על המים, המראה מרהיב במיוחד...

למרבה ההפתעה, סצנת מסעדות טובה לא פחות מתרחשת דווקא ברחוב האחורי של Boat Quay, הלא הוא Circular Road, שאינו פונה לנהר, אך מציע כמה וכמה מקומות נהדרים לשבת בהם, כולל כמה מסעדות עממיות נפלאות המשתלבות בין מקומות הבילוי הטרנדיים-פלצניים יותר... על רחוב Lorong Telok הקטנטן, המסתעף מ Circular Road, אפשר לראות כמה מבנים יפהפיים מהתקופה הקולוניאלית, הבולטים בזכות העיטורים שבחזיתותיהם (מס' 27 ו 29 – משמאלכם, כשבאים מ Circular Road).

ממשיכים הלאה במעלה נהר סינגפור, חולפים על פני מרכז הקניות המודרני Central ועל פני Riverside Point, שם ניתן למצוא כמה מסעדות טובות הפונות לנהר ופונים שמאלה, אל חלקת הדשא הגדולה שמימינו של Riverside Point, חוצים אותה ואת Merchant Road שמצידה השני ומגיעים ל Tan Si Chong Su (על הפינה של Magazine Road) : מקדש סיני מקסים שנבנה לפני כ 135 שנים על ידי בני שבט Tan שהיגרו לכאן מדרומה של סין וצפה בזמנו ישירות לנהר, מה שהעניק לו "פנג שווי" טוב...

בדומה למקדשים אחרים בדרומה של סין, תוכלו לראות גם כאן מגוון עשיר של עבודות יד אמנותיות המקשטות ומפארות את המקום, החל מעמודי גרניט מגולפים ומפוסלים עם דרקונים, דרך אריות אבן, מנורות סיניות ססגוניות בגוני אדום וזהב ושלל דמויות מיתולוגיות מחרסינה, המעטרות את גג המקדש...

חוזרים דרך מגרש הדשא הפתוח אל גדתו של נהר סינגפור וחוצים אותו על Ord Bridge. מעברו השני של הגשר פונים ימינה וכעבור כמה צעדים מגיעים ל Clarke Quay, האמצעי מבין שלושת הרציפים ההיסטוריים.
בשנות התשעים עבר המקום שיפוץ ושחזור יסודי, מבני המחסנים הישנים נצבעו בצבעים עליזים והמתחם כולו הפך לאחד מאזורי האוכל והבילויים הטובים בסינגפור, עם מספר רב של מסעדות טובות, ברים, בתי קפה ואפילו כמה מועדוני לילה לא רעים בכלל...

אחת החנויות הבולטות במתחם היא זו של Royal Selangor המלזית, הנחשבת לחברה המובילה בעולם למוצרי פיוטר (Pewter) והתצוגה כוללת תכשיטים, פסלונים וכלי בית דקורטיביים...

ממש בסמוך לרציף נמצא ה G-MAX, או מה שקוראים "בנג'י הפוך"... אם מעניין אתכם לדעת איך מרגישה אבן שנורית מרוגטקה ענקית, לכו על זה...

למידע נוסף: מידע על כל המסעדות, האטרקציות ומקומות הבילוי ב Clarke Quay
.
.
ממשיכים ללכת במעלה הנהר (על הגדה של Clarke Quay, כשהנהר משמאלכם) ומגיעים לרציף השלישי, הלא הוא Robertson Quay. כאן יש שפע של מסעדות, בתי קפה ובארים טרנדיים הפונים בעיקר לקהל מקומי 'איכותי', כמו גם לעובדי הצווארון הלבן הזרים, אשר רבים מהם מתגוררים בסביבה...

כשמגיעים לגשר Alkaff Bridge הססגוני פונים ימינה, חוצים את הרחבה הקטנה בין הבניינים ל Nanson Street ובקצהו של הרחוב הקצרצר פונים שוב ימינה, ל Mohamed Sultan Road, אשר גם עליו ניתן למצוא כמה ברים ובתי קפה נחמדים...

Hong San See Temple ("מקדש גבעת הפניקס"), אחד מהמקדשים הסיניים היותר ססגוניים בחלק זה של סינגפור, שוכן על גבעה קטנה, אליה ניתן לעלות במדרגות מרחוב Mohamed Sultan Road מס' 31. המקדש נבנה בתחילת המאה העשרים על ידי מהגרים מפוג'יאן שבדרומה של סין ובזמנו צפה ישירות לנהר ולים, מה שהעניק לו "פנג שווי" מצוין... כמו במקדשים "דרום-סיניים" אחרים, יש כאן שפע של קישוטים מהודרים ויצירות אמנות של ממש המפארות את היכלי התפילה.

ממשיכים ללכת לאורכו של הרחוב עד הסוף ופונים ימינה ל River Valley Road. כעבור דקה – שתיים תגיעו למעבר חצייה (על הפינה של Clemenceau), שם חוצים את River Valley ומגיעים לגינה קטנה שמעברה השני נמצא מקדש הינדי יפהפה בשם Sri Thandayuthapani Temple, הידוע גם בשם Chettiars' Temple, על שם החלפנים ההודיים (Chettiars) אשר בנו אותו לכבודו של האל הנערץ עליהם, Murugan. אחד האלמנטים הבולטים במקדש הוא מגדל ה Gopuram המתנוסס מעל הכניסה ומעוטר בשפע של פסלים ססגוניים של חיות ודמויות מיתולוגיות...

מכאן, אפשר לחזור דרך רחוב Clemenceau Road אל Robertson Quay, לקחת "מונית נהר" ולשוט בנחת לאחת מהנקודות מהן התחלנו את הסיור, כמו פסל המרליון, או המוזיאון לתרבויות אסיה...

כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ ©

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה