יום שלישי, 8 במרץ 2011

5) צ'יינהטאון, Little India וגן החיות הלילי

את היום נתחיל בצ'יינהטאון, הרובע ממנו התחילה הקהילה הסינית של סינגפור את דרכה, בתחילת המאה ה-19 (אם כי קהילה סינית קטנה התקיימה על האי כבר מאות שנים לפני כן...)

נוסעים עם הרכבת התחתית לתחנת MRT-Chinatown ולוקחים את יציאה A למדרחוב של Pagoda Street, שם מתחיל הסיור שלנו.

הרחוב הצר והקטן, ממנו התחילה צ'יינהטאון את דרכה, לפני כמעט 200 שנה, שוחזר והפך למעבר הולכי רגל עמוס בדוכני רוכלים, המציעים בעיקר מזכרות זולות ושמונצעס מסין. בבתים ההיסטוריים המשוחזרים משני צדי הרחוב הצטופפו בימים עברו משפחות של מהגרים סיניים עניים שבאו לחפש את מזלם בעיר המתפתחת ובמרתפים שכנו מאורות אופיום ובתי זונות, בהם יכלו למצוא אותם אומללים קשי יום מפלט לשעה קלה...

אחד מאותם בתים הפך למוזיאון הנקרא Chinatown Heritage Centre (מרכז המורשת של צ'יינהטאון) ובו ניתן להתוודע לחייהם של אותם מהגרים סיניים שבנו את סינגפור, כמו גם להיסטוריה של האזור ואנשיו בתקופות אחרות... זה אולי לא מוזיאון מפואר או מרשים במיוחד, אך הביקור בו בהחלט מומלץ.

פתוח כל יום מתשע בבוקר עד שמונה בערב והכניסה כרוכה בתשלום. למידע נוסף, מומלץ לבקר באתר האינטרנט שלהם, בו תוכלו לראות גם תמונות ולקרוא מעט על המקום
.
.
בקצהו של Pagoda Street, סמוך לפינה של South Bridge Road ניצבים, זה מול זה, אחד מהמקדשים ההינדיים החשובים ביותר בסינגפור ואחד ממסגדיה היותר ידועים של העיר : Sri Mariamman Temple, המקדש ההינדי הוותיק ביותר בסינגפור, נבנה לראשונה כבר בשנת 1827 בסגנון הדרווידי, האופייני לדרומה של הודו וכולל אלמנטים ארכיטקטוניים-דתיים טיפוסיים, כמו מגדל ה Gopuram בן שש "הקומות", המתנוסס מעל הכניסה, עליו מצטופפים מאות פסלי קרמיקה קטנים של אלים ודמויות מופלאות מהמיתולוגיה ההודית. אולמות התפילה שבתוך המתחם, עשירים אף הם בפסלים וקישוטים מהודרים, כולל פסלים של האלה הפופולארית Mariamman, שלכבודה הוקם המקדש, ופסלים של Rama ו Murugan.

מסגד Masjid Jamae, בעל החזית הירקרקה, נבנה בשנת 1826 על ידי סוחרים מוסלמים-טאמילים מדרום הודו, הנקראים Chulia (ועל כן הוא ידוע גם בשמו השני Chulia Mosque) והוא אחד מן המסגדים הישנים ביותר בסינגפור שעדיין פעילים. המסגד בנוי בסגנון אקלקטי ובעוד שחזיתו מעוצבת בסגנון מוסלמי-הודי טיפוסי, בנויים אולמות התפילה בסגנון נאו קלאסי, האופייני לאדריכל ג'ורג' קולמן, מי שתכנן את כמה מהפנינים הארכיטקטוניות הידועות ביותר של סינגפור הצעירה.

על South Bridge Road מס' 267, מול המקדש ההינדי, שוכנת חנות מעניינת בשם " The Eu Yan Sang Medical Hall" בה נמכרות תרופות טבעיות ושיקויי פלא אקזוטיים העשויים מצמחים, עשבים ושורשים שונים ומשונים, ומוכנים במקום, ממש לנגד עיניכם... שווה לבקר (ולהריח) גם אם לא בא לכם להתנסות...

ביציאה מהמקדש ההינדי פונים ימינה, ל South Bridge Road וכעבור 10 – 5 דקות הליכה תראו מימינכם, על הפינה של Sago Street הקטן, מבנה סיני אדום ומרשים הבנוי בסגנון הארכיטקטוני של שושלת Tang ונושא את השם המעט מוזר "המקדש והמוזיאון לשרידי השן של בודהא" (Buddha Tooth Relic Temple and Museum). המבנה המרהיב אכן הוקם כדי לשמש משכן של כבוד לשרידים של שיניו של בודהא אשר התגלו כעשרים שנה קודם לכן בבורמה ובנוסף למקדש המרהיב והעשיר, יש כאן מוזיאון ובו שלל פריטים דתיים-אמנותיים יפהפיים, כך שבפירוש כדאי לבקר במקום.

מתחם המקדש פתוח כל יום, משבע בבוקר עד שבע בערב, והכניסה אליו חופשית. בשעות 12 – 9 ו 18 – 15 אפשר לצפות גם במקדש הזהב המהודר בו מונחת השן הקדושה, אשר לכבודה הוקם כל המבנה...
למידע נוסף, מומלץ לבקר באתר האינטרנט שלהם

חוזרים כמה צעדים במורד South Bridge Road ופונים שמאלה לרחוב Smith Street ההיסטורי. בקצהו של הרחוב (מס' 335), בבניין מודרני, נמצא שוק האוכל Chinatown Complex Food Centre בו ניתן למצוא כמה וכמה מזללות עממיות מצוינות ודוכני רוכלים המגישים מטעמים אותנטיים במחירים השווים לכל נפש. רצוי לשוטט גם במבוך הרחובות הישנים ולעבור דרך Trengganu Street ו Temple Street לפני שחוזרים ל Pagoda Street הסמוך ולתחנת הרכבת התחתית MRT-Chinatown, ממנה ניסע לתחנת MRT-Little India.
.
.
Little India תוכננה להוות את "המובלעת" של הקהילה ההודית בסינגפור בתחילת המאה ה-19, עת ראפלז וממשיכי דרכו האמינו כי הדבר הנכון ביותר עבור העיר החדשה הוא לדחוף את כל אחת מהקבוצות האתניות בעיר אל "גטו" משלה... הפרדה על בסיס אתני נעלמה מנופה של סינגפור כבר לפני שנות דור, אך מעמדה של Little India כמעוזם של יוצאי הודו בעיר התקבע זה מכבר ועד היום נראה המקום כמו תעתיק קטן של בומבי או דלהי, עם שלל חנויות זהב, מזללות אותנטיות, חנויות של תבלינים ומלבושים הודיים מסורתיים וספריות וידיאו המתמחות ביצירותיה של "בוליווד", אך בלי הטינופת, הסירחון והנהגים המופרעים... (עם כל הכבוד, זה עדיין סינגפור...)

את הסיור נתחיל ב Tekka Centre : מיציאה E של תחנת הרכבת התחתית MRT-Little India פונים ימינה ל Buffalo Road וכעבור כמה צעדים רואים את מרכז הקניות מימין.

המרכז, שעבר מתיחת פנים כללית לפני זמן לא רב, מציע שוק אוכל נהדר, בקומת הקרקע, בו דומיננטיים בעיקר אותם דוכנים המוכרים מטעמים הודיים (אם כי ניתן למצוא גם כמה וכמה רוכלים המתמחים בתבשילים סיניים צמחוניים) ולצדו שוק של מצרכי מזון טריים (מה שקרוי Wet market). החנויות במקום מוכרות כמעט כל מה שניתן להעלות על הדעת... החל מחפצי פולחן בודהיסטיים וטאואיסטיים, דרך מגוון גדול של פרטי לבוש הודיים ועד אקססוריז...

ממשיכים ללכת לאורכו של Buffalo Road הקצר ומגיעים לפינה של Serangoon Road, רחובה הראשי Little India. מצידו השני של הרחוב נמצא Little India Arcade, מין שוק מקורה הבנוי בתוך מקבץ של בתי shophouse ישנים ובו עשרות דוכנים המוכרים מכל טוב הודו... ממשיכים לפסוע לאורכה של סמטת Campbell Lane, פונים שמאלה ל Clive Street וממנו ימינה ל Dunlop (על פינת הרחובות נמצאת Haniffa Textiles, חנות אמפוריום ידועת שם, המוכרת מבחר מוצרי לבוש הודיים ובינלאומיים, כמו גם מצלמות, שעונים, תיקים, מזוודות ומה לא , מזה כחמישים שנה). אחרי ששוטטתם על Dunlop, חוזרים עד הסוף, פונים ימינה ל Seranagoon Road, רחובה הראשי של "ליטל אינדיה" ושוב ימינה ל Upper Dickson Road, הנמתח במקביל ל Dunlop ומציע, אף הוא, מגוון של חנויות ומזללות אותנטיות.

תוך כדי שוטטות ברחובות, מומלץ גם "לנגוס" בכמה מאכלי רחוב הודיים זולים וטעימים... Komala Vilas (על Seranagoon Road, בין הפינה של Dunlop והפינה של Upper Dickson) היא "מוסד קולינארי" ידוע המגיש אוכל צמחוני טעים ופשוט במחירים השווים לכל נפש. ב Kulfi Bar שעל Upper Dickson מס' 15 תוכלו לטעום גלידות הודיות מסורתיות, תוצרת בית, הידועות בשם "קולפי" ואילו Sakunthala's Restaurant, על Dunlop מס' 151, מגישה מגוון מטעמים דרום-הודיים צמחוניים ולא צמחוניים וידועה בעיקר בזכות ה"דוסה" (Dosa) שלה, שהיא מעין קרפ דק ופריך העוטף בקרבו מילוי פיקנטי וחם.

מ Upper Dickson פונים ימינה לרחובה הראשי של Little India, הוא Serangoon Road (וגם עוברים לצד השני) וכעבור כמה צעדים תראו משמאלכם את המקדש ההינדי Sri Veeramakaliamman Temple, אשר נבנה ב 1881 על ידי מהגרים מאזור בנגל שבצפון-מזרח הודו, לכבודה של האלה Kali, הלוחמת ברשע, אשר נחשבת לאהובה מאוד בבנגל.

למרות מוצאם של מייסדיו מחלקה הצפוני של הודו, בנוי המקדש דווקא בסגנון הדרווידי המאפיין את המקדשים של 'טאמיל נאדו' ודרום הודו, עם מגדל Gopuram דמוי פירמידה המיתמר מעל שער הכניסה ועליו מאות פסלים קטנים של אלים וחיות מופלאות מהמיתולוגיה ההודית.

ממשיכים לפסוע במעלה Serangoon Road. לאחר שתחלפו על פני מסגד Angullia והפינה של Birch Road תוכלו לראות מצדו השני של רחוב Serangoon (על הפינה של Syed Alwi) את Mustafa Centre, חנות הכולבו ידועה של סינגפור ו Serangoon Plaza הצמד אליה ומהווה אגף שלה.

חנות הענק פתוחה ללא הפסקה, שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה ומבחר הסחורות העצום שלה נע מביגוד ואופנה (אם כי ייתכן שרובם לא יהיו לטעמכם), דרך נעליים ושעוני יד ועד מצלמות, נגני MP ומה לא...

אם אתם כבר בסביבה...

לפני שאתם מגיעים ל Mustafa Centre, תוכלו לפנות ימינה מ Serangoon לרחוב צדדי בשם Rowell Road (על פינת הרחוב יש "סימן דרך" בצורת בניין בן שלוש קומות הצבוע בכחול מזעזע, שפשוט אי אפשר לפספס...). על צדו הימני של הרחוב (מס' 83) יש מוזיאון פרטי קטן בשם Museum of Shanghai Toys (או MoST) המציג אוסף מרשים למדי של צעצועים ומשחקי ילדים היסטוריים מהעיר שנחאי שבסין. המוזיאון פתוח כל יום (חוץ משני) בשעות 19 – 11 והכניסה כרוכה בתשלום קטן. למידע נוסף, (בקרו באתר האינטרנט שלהם)

הלאה במעלה Serangoon Road, 3 - 2 דקות לאחר שחולפים על פני חנות הכולבו הענקית, מגיעים לעוד מקדש הינדי ידוע בשם Sri Srinivasa Perumal. זהו אחד ממקדשיה הישנים והחשובים של סינגפור והוא נבנה לראשונה ב 1855 לכבודו של האל וישנו (Vishnu), אחד משלושת האלים החשובים ביותר בהינדואיזם, או ליתר דיוק ל"קרישנה" (Krishna), המהווה את אחד מגלגוליו היותר ידועים של וישנו (ואשר שמו השני הוא Perumal, כשמו של המקדש...)

מגדל ה Gopuram היפהפה, המתנוסס מעל הכניסה למתחם, מכיל חמש קומות של פסלים ססגוניים המתארים את גלגוליו השונים של "וישנו", בעיקר בתור קרישנה ומלבד פסליו של וישנו, הפזורים במקומות רבים ברחבי המקדש, אפשר לראות כאן גם את פסליהן של בת זוגו, הלא היא אלת היופי והעושר "לקשמי" ושל Andaal, קדושה הינדית-טאמילית שנודעה בשל התמסרותה המוחלטת לוישנו, כמו גם את פסלה של ה Garuda – מעין ציפור בדיונית הנושאת את האל הנערץ במסעותיו...

במהלך חגיגות ה Thaipusam השנתיות, יוצא מכאן מסע ה Vel Kavadi, הכולל נשיאה של מבני מתכת מקושטים הנעוצים לגופם של המאמינים עם קרסים...

יוצאים מהמקדש, פונים שמאלה וממשיכים ללכת במעלה Serangoon Road. כעבור שתיים – שלוש דקות חולפים על פני תחנת דלק של Shell וכמעט מיד פונים שמאלה לסמטה קטנטנה. בקצה הסמטה פונים שמאלה ל Race Course Road ומיד רואים את "מקדש אלף האורות" משמאל (עם שני פסלי הטיגריס המצועצעים קמעה בכניסה) ואת מקדש Leong San See Temple מימין.
.
.
מקדש, Sakya Muni Buddha Gaya Temple הינו אחד מהמקדשים הבודהיסטיים הפופולאריים ביותר בסינגפור וידוע גם בתור "מקדש אלף האורות" (Temple of 1,000 Lights), על שום אלף המנורות המקיפות את פסל בודהא האדיר שבמרכז אולם התפילה, המתנשא לגובה של חמישה עשר מטר ושוקל 300 טון. המקדש, שנבנה בשנות ה 1920 על ידי נזיר תאי, מזכיר את מקדשיה של תאילנד ומלבד פסל הבודהא העצום, יש בו עוד כמה וכמה פסלים וציורי קיר של בודהא, בגלגוליו השונים.

פתוח כל יום בשעות 16:30 – 8 והכניסה, כמובן, חופשית

כמעט ממול ניצב מקדש טאואיסטי קטן בשם Leong San See Temple המוקדש לכבודה של Guanyin, הלא היא אלת הרחמים במסורת הסינית, הידועה גם בשם Kun Iam

למרות שהוא נראה קטן במבט ראשון, וכמעט חסר חשיבות, יש במקדש הזה עושר של פריטים אמנותיים-דתיים מקסימים, כולל פסלים, פיתוחים וכמה חפצים היסטוריים ובפירוש שווה להקדיש לו ביקור של כמה דקות, אם אתם כבר בסביבה...

פתוח בשעות 18 – 6

ממשיכים ללכת במורד Race Course Road כמה דקות ומעט לפני סוף הרחוב תראו מימינכם מדשאה פתוחה (ליד בניין 681), ממנה ניגשים לתחנת הרכבת התחתית MRT-Farrer Park ונוסעים ליעד הבא שלנו... גן החיות של סינגפור ו"הספארי הלילי" הצמוד אליו.

איך מגיעים ? נוסעים שתי תחנות, עד MRT—Dhoby Ghaut ושם מחליפים רכבת לקו North-South Line המסומן אדום, איתו נוסעים לתחנת Ang Mo Kio, שם עוברים למסוף האוטובוסים הצמוד לתחנה (Bus interchange) ולוקחים את קו 138 עד גן החיות.

משהו שכדאי לדעת...

סביר מאוד להניח כי הטיול שלכם בצ'יינהטאון ו Little India יימשך יותר זמן מהמתוכנן ולא תספיקו להגיע בזמן לגן החיות... עדיין מומלץ מאוד שתבקרו ב"ספארי הלילי" (Night Safari): תוכלו לקחת את האוטובוס המיוחד של חברת BusHub העובר דרך Little India ונוסע ישירות לשם. האוטובוס מעלה נוסעים ליד מלון Claremont Hotel, בסמוך לפינה של Serangoon ו Owen Road, ממש מול חנות הכולבו Mustafa Centre, בשעות 18:30 ו 19:25 ו 20:25 (רצוי להיות במקום כבר עשר דקות לפני... כדי לא לפספס...)

אוטובוסים בחזרה למרכז העיר יוצאים מפתח "גן החיות הלילי" בשעות 21:30, 22, 22:30, 23 ו 23:30 (את לוחות הזמנים המדויקים ניתן לראות באתר של BusHub)

שני גני החיות, הרגיל והלילי, שוכנים אחד בסמוך לשני, בלב יער הגשם המקיף את מאגר המים הגדול של סינגפור ומהווים את אחת מהאטרקציות היותר שוות שיש למדינה הקטנה להציע לתייריה.

גן החיות של סינגפור הביא לעולם את הקונספט של "גן חיות פתוח", בו פינו סורגי הברזל את מקומם לטובת כלובים פתוחים בהם דרות החיות בשטחים המעוצבים באופן המזכיר, עד כמה שאפשר, את סביבת הגידול הטבעית ממנה הם באו...

מטבע הדברים, ניתנת תשומת לב רבה לחיות של יערות הגשם ההולכים ונכחדים של דרום-מזרח אסיה ובין השאר תוכלו לפגוש כאן את הלהקה הגדולה בעולם של קופי אורנג אוטן (ואפילו לסעוד איתם ארוחת בוקר), את לטאות "דרקון קומודו" האימתניות ועוד זנים נדירים של פרפרים, זוחלים ויונקים קטנים שהגיעו לכאן מהיערות הטרופיים של בורניאו וזהו, ככל הנראה, המקום היחיד בעולם בו ניתן עדיין לראותם... עוד חיות ששווה לשים אליהן לב בעת ביקורכם כאן כוללות את הטיגריס הבנגלי הלבן, את הפילים האסיאניים (יש הופעה יפה), דובי קוטב ועוד...
.
.
בשכנות לגן החיות שוכן, כאמור, "גן החיות הלילי" (Night Safari). זהו גן החיות הראשון בעולם שהוקם במיוחד עבור חיות לילה וגם כאן שוכנים הדיירים ב"כלובים פתוחים"... בניגוד לגני חיות אחרים בעולם, בהם מנסים לאלץ את חיות הלילה להתרגל לנוכחות המבקרים, כאן נעשה מאמץ אמתי לא לשנות את אורחות חייהם של בעלי החיים בכלל... תאורה מיוחדת ועדינה מאוד מאפשרת למבקרים לצפות בחיות, תוך הפרעה מינימאלית.

שני הגנים פתוחים בכל יום, כאשר גן החיות פתוח בשעות 18 – 8:30 ואילו גן החיות הלילי, בשעות 19:30 – חצות (מבקרים רבים מגיעים לגן החיות בסביבות השעה שתיים – שלוש אחה"צ, מסיימים את הביקור לקראת שעת הסגירה, אוכלים משהו באחת מהמזללות במקום וממשיכים מיד ל Night Safari).

מידע נוסף ורב תוכלו למצוא באתרי האינטרנט המצויינים של גן החיות של סינגפור ושל "גן החיות הלילי"

מידע על כרטיסים (כולל כרטיס "Park Hopper" המשלב כניסה לגן החיות וגן החיות הלילי ואפילו פארק הציפורים בג'ורונג) תוכלו למצוא כאן


כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ ©

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה