יום שלישי, 8 במרץ 2011

2) סיור בסינגפור הקולוניאלית

תקציר: מתחילים עם טיול בוקר ב"פורט קאנינג פארק", יורדים ל Hill Street וניגשים לאתר הנחיתה של סר ראפלז, מוזיאון תרבויות אסיה, הפרלמנט הישן, האובליסק, תיאטרון ויקטוריה, בית המשפט, הישן, עיריית סינגפור, קתדרלת סט אנדרוז, הכנסייה הארמנית, תחנת מכבי האש ההיסטורית, מתחם צ'יימז (Chijmes), מלון ראפלז וקתדרלת Good Shepheard

את הסיור בין מבניה היפים של סינגפור הקולוניאלית נתחיל מתחנת הרכבת התחתית MRT-Raffes Place, השוכנת בין גורדי השחקים המודרניים דרומית לנהר סינגפור. יוצאים מהתחנה, ליד בניין Singapore Land Tower, פונים ימינה ל Battery Road ותוך דקה אתם בכניסה למלון Fullerton - אחד משלושת המלונות "הקלאסיים" של סינגפור.

המבנה הניאו-קלאסי המרשים בו שוכן כיום המלון, הוקם לפני כמעט מאה שנים כבית משרדים ומתבלט בעיקר בזכות שורת העמודים הדוריים המעטרים את חזיתו. שווה לשוטט כאן מעט, ללגום כוס קפה בבית הקפה שבלב האטריום הענק, המואר באור טבעי, או ליהנות מ"ארוחת תה מנחה" אנגלית טיפוסית... ה Chocolate Buffet שלהם מוגש בימי ששי ושבת והפך לשם דבר בקרב חובבי המתיקות בסינגפור.

איך שיוצאים מהמלון לכיוון נהר סינגפור מגיעים ל Cavenagh Bridge אחד הגשרים הראשונים על נהר סינגפור, אשר נבנה כבר בשנות ה 1860 ובכניסה אליו ניתן עדיין לראות את השלט שהציבה המשטרה לפני למעלה ממאה שנה, האוסר על מעבר סוסים ובהמות על הגשר...

לפני שחוצים את הנהר אפשר לפנות ימינה, ללכת לאורך הנהר, כשהנהר משמאלכם דרך המעבר מתחת לכביש, עד שמגיעים לרחבה הפונה לים ועליה ניצב פסל המזרקה של ה"מרליון", אחד מסמליה הידועים ביותר של סינגפור.

היצור הדמיוני הזה, שגופו גוף דג וראשו ראש אריה, עוצב בתחילת שנות הששים כלוגו למשרד התיירות של סינגפור ומאז הוא מזוהה עם העיר יותר מכל דבר אחר... ראשו של האריה קשור לאגדה מיתולוגית על נסיך שהגיע לחופי האי סינגפור לאחר שניצל מסערה בלב ים ופגש אריה על החוף, אותו ראה כ"אות משמיים"... הנסיך הורה לנתיניו לבנות במקום ישוב ולקרוא לו סינגה פורה שמשמעותו בסנסקריט היא "עיר האריה"... גופו של הדג מסמל את הקשר רב השנים של העיר אל הים.

הפסל מתנוסס לגובה של כמעט תשעה מטרים ולידו עומד "בייבי מרליון", לטובתם של אותם זאטוטים המעוניינים להנציח את ביקורם בסינגפור בצילום משותף עם הדמות הפופולארית.

לאחר שעברתם את הגשר פונים שמאלה ומתחילים לפסוע לאורך הנהר. על הטיילת הפונה לנהר ניתן לראות קבוצות של פסלי ברונזה בגודל טבעי הנקראים "People of the River" ומדמים סצנות מחיי היומיום של תושבי סינגפור המקוריים, בימים שקדמו להופעתם של הבריטים... הליכה בת שתיים – שלוש דקות תביא אתכם אל המקום בו הניחו סר סטמפורד ראפלז וחבריו הבריטיים את כף רגלם לראשונה על אדמתה של סינגפור, בשנת 1819 (Raffles Landing Site). כיום ניצב כאן בגאון פסל שיש של האדמיניסטרטור המבריק, אשר הצליח תוך שנים ספורות להפוך את האי הביצתי ושכוח האל לנמל חופשי משגשג ועיר בינלאומית.

המבנה הנאו-פלדיאני המרשים, המשקיף אל הנהר מעל לפסלו של ראפלז, נקרא Empress Place. הוא נבנה לראשונה בתחילת המאה ה-19 ומשכן כיום את "המוזיאון לתרבויות אסיה" (Asian Civilisations Museum), אחד המוזיאונים הטובים בסינגפור, המציג, כפי שמעיד שמו, את תרבויותיהם של עמי אסיה ושבטיה, מהמזרח התיכון ועד יפן, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לאותן קבוצות אתניות שבנו את סינגפור.

מומלץ מאוד להקדיש למוזיאון הנהדר הזה לפחות איזה שעה וחצי – שעתיים, המיצגים כאן עשירים למדי וכוללים מלבושים אתניים ססגוניים, תכשיטים יקרי ערך, חפצי אמנות מרהיבים מכל קצוות היבשת, שרידים ארכיאולוגיים ועוד...

המוזיאון פתוח כל יום בשעות 19 – 9 (ביום ו' עד 21 וביום ב' בשעות 19 – 13 בלבד) והכניסה בתשלום.

סיורים מודרכים באנגלית (ללא תשלום נוסף) נערכים כל יום – לחצו כאן למידע נוסף

למידע נוסף – בקרו באתר המוזיאון
.
.
יוצאים מהמוזיאון, חוצים את סמטת Empress Place ונכנסים לגן שבחזית של Victoria Theatre and Concert Hall : מכלול בניינים היסטורי הכולל אולם תיאטרון ואולם קונצרטים וביניהם מגדל שעון, המהווה את אחד מהמבנים הבולטים בחלק זה של סינגפור. המבנה משמאלו של מגדל השעון נבנה בין השנים 1855 ו 1862 ושימש כבית העירייה הראשון של סינגפור הצעירה. כיום נמצא כאן "תיאטרון ויקטוריה".

בגינה עומד פסל ברונזה של סר ראפלז שהוצב כאן ב 1919 לציון 100 שנים להגעתם של הבריטים לסינגפור וביציאה מתנוסס אובליסק קטן ומבהיק בלובנו שהוקם בשנת 1850 לציון ביקורו השני בסינגפור של המרקיז Marquis of Dalhousie, מי שהיה המושל הבריטי של הודו באותם זמנים.

חוזרים דרך סמטת Empress Place (המוזיאון משמאלכם) ובקצה פונים ימינה, לסמטת Old Parliament Lane. מצד שמאל נמצא הפרלמנט ההיסטורי של סינגפור, המשכן כיום את "בית האמנויות" ונקרא, לפיכך The Arts House at the Old Parliament. המבנה הנאו-פלדיאני היפהפה שהוקם כבר ב 1827 על ידי סוחר סקוטי עשיר בשם John Argyle Maxwell ושיכן בין כתליו את הפרלמנט של סינגפור, מהיום בו זכתה המדינונת בעצמאותה ועד 1999, הפך, כאמור, ל"בית האמנויות" ובו ניתן לראות תערוכות ציור, צילום ופיסול ואף ליהנות ממופעים של אמנים מקומיים צעירים (לפרטים נוספים וזמני הופעות, היכנסו לאתר שלהם )

ביציאה מבית הפרלמנט הישן פונים שמאלה ושוב שמאלה בקצה הסמטה. משמאלכם, בחזית הפרלמנט הפונה צפונה ניצב פסל ברונזה של פיל אסיאני אשר נתרם כמתנה לעיר בשנת 1871 על ידי המלך ראמה החמישי, הלא הוא מלכה של סיאם (תאילנד), המוכר לנו בעיקר כמי שכיכב בסיפור העלילה של "המלך ואני" (אנה ומלך סיאם).

פונים ימינה, חוצים את הרחוב ונכנסים ל St. Andrew's Road משמאלכם ניתן לראות את המבנה המרשים בו שכן בעבר בית המשפט העליון של סינגפור (Old Supreme Court Building), אשר נבנה בשנות השלושים של המאה העשרים ונחשב לאחד מהמבנים הקולוניאליים היפים בעיר.

הבניין, אשר תוכנן על ידי הארכיטקט Frank Dorrington Ward, משלב אלמנטים קלאסיים כמו עמודים קורינתיים וגמלון ובחללים הפנימיים הגדולים ניתן לראות ציורי קיר של אמנים איטלקיים ובעיקר של Rudolfo Nolli.

נכון לשעת הכתיבה, סגור המבנה לרגל עבודות שימור ושחזור, לקראת הפיכתו ל"גלריית האמנות הלאומית של סינגפור" (The National Art Gallery). ייתכן כי עד שתבקרו בסינגפור הוא כבר ייפתח לקהל, אך גם אם לא, עדיין שווה לראות אותו מבחוץ.

עוד כמה צעדים במעלה St. Andrew's Road, בשכנות לבניין בית המשפט העליון, נמצא המבנה הקלאסי העצום בו שכנה בעבר עיריית סינגפור (בקיצור City Hall). הבניין, שבנייתו הושלמה בשנות העשרים של המאה הקודמת, זכה "להיכנס לספרי ההיסטוריה" ב 12 ספטמבר 1945, שעה שגנרל Itagaki היפאני הגיש את כתב הכניעה ל Lord Mountbatten ומלחמת העולם ה II הגיעה לסיומה בסינגפור. גם בית העירייה עומד להיהפך לחלק מ"גלריית האמנות הלאומית של סינגפור" (The National Art Gallery).
.
.
בסמוך לבית העירייה בולט המבנה הנאו-גותי המרשים של הקתדרלה האנגליקנית Saint Andrew's Cathedral, בזכות הצריח המחודד שלו, המתנוסס בגאון על קו הרקיע של האזור. הקתדרלה הנוכחית נבנתה לפני כ-150 שנים על ידי אסירים הודיים, לאחר ששתי קודמותיה נחרבו ממכת ברק והיא נחשבת לקתדרלה הגדולה בסינגפור.
ה"פינישים" בתוך הקתדרלה נעשו עם תערובת הקרויה Madras Chunam ואשר הייתה פופולארית בדרום-מזרח אסיה של אותם ימים... התערובת, הכוללת סיד עשוי מצדפות, חלבוני ביצים, סוכר ועוד הפתעות, העניקה לקירות הפנימיים גוון לבן בוהק וטקסטורה חלקה ומשיית.

יש כאן גם מרכז מבקרים קטן, המשמש כמעין מוזיאון של הקתדרלה ומי שמעונין לבקר במקום, או להצטרף לאחד מהסיורים המודרכים, מוזמן להיכנס לאתר האינטרנט שלהם לפרטים

מהקתדרלה, חוזרים כמה צעדים במורד St. Andrew's Road, פונים ימינה לרחוב Coleman Street (בין בית העירייה והקתדרלה) והולכים לאורכו כמה דקות, עד הפינה של Hill Street, שם נמצאים שני מבנים היסטוריים השווים ביקור:

"הכנסייה הארמנית" (Armenian Church),על Hill Street מס' 60, נבנתה ב 1835 לכבודו של אביהם הרוחני של הארמנים, הלא הוא "גרגוריוס המאיר", בתקופה בה קהילה ארמנית אמידה שגשגה בחלק זה של העולם והיא הכנסייה הישנה ביותר בסינגפור שעדיין קיימת... המבנה הבוהק בלובנו תוכנן על ידי הארכיטקט George Coleman, האחראי לכמה מן המבנים היותר יפים בסינגפור של תחילת המאה ה-19 ומשלב מוטיבים נאו-קלאסיים בריטיים, כמו העמודים האיונים והגמלונים, עם אלמנטים ארמניים מסורתיים, כמו הצריח הסימטרי, המזכיר את הצריח של קתדרלת אצ'מיאדזין בצפון ארמניה.

הכנסייה פתוחה כל יום בשעות 18 – 9 והכניסה חופשית (כדאי גם לשוטט מעט בגנים המטופחים המקיפים את הכנסייה, לפני שנכנסים...). לפרטים נוספים, תוכלו לבקר באתר האינטרנט של הכנסייה הארמנית

מצידו השני של Coleman Street בולט המבנה האדווארדיאני המרשים של תחנת מכבי האש הראשית של סינגפור (Central Fire Station), בזכות הלבנים האדומות מהן הוא בנוי. המבנה ההיסטורי הושלם בתחילת המאה העשרים וכיום שוכן בו מוזיאון קטן הנקרא The Civil Defence Heritage Gallery ומוקדש לנושא של הגנה אזרחית ובעיקר כיבוי אש ובו מוצגים כמה רכבים "ענתיקות" ששווה לראות...
פתוח כל יום, חוץ מימי ב', בשעות 17 – 10 והכניסה חופשית. לפרטים נוספים לחצו כאן

בשכנות לתחנת מכבי האש ההיסטורית, על Coleman Street, שוכן ההיכל המרשים של הבונים החופשיים ומיד אחריו המבנה הקולוניאלי היפה בו שכן בעבר בית הספר האנגלו-סיני. המבנה בעל גגות הרעפים האדומים, שבנייתו הושלמה ב 1906, משכן בין כתליו כיום את מוזיאון הבולים והבולאות של סינגפור (Singapore Philatelic Museum). פרטים נוספים על המוזיאון תוכלו למצוא כאן.

עוד כמה צעדים במעלה הרחוב, המשנה את שמו ל Canning Rise ואתם חולפים על פני הארכיון הלאומי (National Archives of Singapore) ומשרדי רשם הנישואין ואז, ליד תחנת האוטובוס, פונים שמאלה ונכנסים ל Fort Canning Park.
.
.
גבעת Fort Canning הנישאה, עליה משתרע הפארק היפה, מציעה למבקרים נקודות תצפית, שבילי הליכה ושלל אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים השזורים כחוט השני בתולדותיה של העיר.

כאן שכנה העיר המיתולוגית Temasek לפני קרוב לאלף שנים ולצד השרידים המועטים שעוד נותרו ממנה ניתן לראות את קבריהם של כמה נכבדים מהאזור, אשר תרמו למעמדה הקדוש של הגבעה והעניקו לה את השם השם Bukit Larangan (הגבעה האסורה), בימים שקדמו לבואם של הבריטים... מאוחר יותר, שכנו על הגבעה גם כמה מהמתקנים האסטרטגיים יותר של הצבא הבריטי בדרום-מזרח אסיה.

נכנסים לפארק דרך "השער הגותי", עולים כמה צעדים דרך גינת התבלינים (Spice Garden) אל החפירות הארכיאולוגיות, שם נמצאים שרידיה של סינגפור הקדומה ואל ה Keramat הסמוך, שם קבורים הנכבדים. פונים ימינה לשביל הראשי, חולפים על פני הכניסה למבנה Fort Canning Centre ומגיעים ל "Battle Box", הלא הוא בונקר הפיקוד, ממנו ניהלו הבריטים את הקרב נגד היפאנים במלחמת העולם ה II. כיום יש כאן מוזיאון קטן המשחזר את הקרב האבוד בצורה אותנטית למדי, עם הקלטות מקוריות, בובות מנקין לבושות מדים ושלל אביזרים וציוד מאותם ימים.

כמה צעדים משם ניתן לראות את השער (Fort Gate) - אחד מהמבנים המקוריים של המבצר הבריטי שעדיין שרד וממנו ממשיכים לפסוע לאורך השביל המקיף את הגבעה, עד שמגיעים למקום בו הקים סר ראפלז את החווילה המפוארת שלו בתחילת המאה ה-19. מכאן יורדים עם גרם המדרגות ל Hill Street, פונים ימינה ומיד תראו מימינכם את בניין MICA Building ההיסטורי, הבולט בזכות שלל חלונותיו הצבעוניים.

הבניין הנאו-קלאסי היפה, אשר הוקם בשנות השלושים המוקדמות, אכלס את תחנת המשטרה האזורית בזמנו (ונקרא, עד היום Old Hill Street Police Station), אך בימינו הוא מאכלס כמה גלריות אמנות, כולל את Gajah Gallery הנהדרת, המתמחה באמנות עכשווית מארצות דרום-מזרח אסיה ונחשבת לאחת מהגלריות הטובות בסינגפור.

האטריום, בו נהגו שוטרי התחנה לבצע את מסדרי הבוקר שלהם, הוסב אף הוא למעין גלריה פתוחה וגדולה, הקרויה ARTrium ובה מוצגות תערוכות מתחלפות, בעיקר של אמנים סינגפוריים...
למידע נוסף: בקרו באתר של Gajah Gallery

חוזרים במעלה Hill Street, חולפים על פני תחנת מכבי האש, פונים שמאלה ל Coleman Street ומיד ימינה, ל Armenian Street. בצדו השמאלי של הרחוב (מס' 39) תוכלו לראות את המבנה היפהפה בו שכן בית הספר הסיני Tao Nan School. הבניין, שהוקם בסביבות שנת 1910 משלב סגנון ניאו-קלאסי עם אלמנטים של הרנסאנס הצרפתי וכיום שוכן בין כתליו "מוזיאון הפראנאקאן" (Peranakan Museum): מוזיאון מעולה ומומלץ המציג את תרבותם של בני הפראנאקאן (קבוצה אתנית שנוצרה בדרום-מזרח אסיה כתוצאה מנישואים בין מהגרים סיניים ונשים מלאיות מקומיות). עוד מידע על המוזיאון ומה שיש לראות בו תוכלו למצוא כאן

Vanguard Building, על פינת הרחובות Armenian ו Stamford, נבנה בשנותיה הראשונות של המאה העשרים ומשלב סגנונות ויקטוריאני עם רנסאנס ונציאני.

ממשיכים ישר לאורכו של Armenian Street, המשנה את שמו ל Stamford. פונים שמאלה, עם הרחוב, ליד הבניין המודרני של Singapore Management University ולאחר שחולפים על פניו תוכלו לראות, משמאל, את המבנים הקולוניאליים המרהיבים בהם שוכן הגדול והוותיק במוזיאונים של העיר, הלא הוא "המוזיאון הלאומי של סינגפור" (National Museum of Singapore). המבנה המרכזי של המוזיאון נחנך בשנת 1887 ומשלב סגנון נאו-פלדיאני עם רנסאנס, אך במרוצת השנים נוספו לו עוד אגפים, כולל החלק החדש, הבנוי בסגנון אולטרא-מודרני ומתמזג בחינניות עם הבניין ההיסטורי, כיאות למוזיאון הלאומי של עיר הממזגת ישן עם חדש.

פרטים נוספים על המוזיאון (בעברית), כולל שעות פתיחה, תוכלו למצוא כאן

ביציאה מ"המוזיאון הלאומי" חוצים את Stamford וממשיכים ישר לתוך רחוב Bencoolen וברחוב הראשון פונים ימינה ל Bras Basah. על צדו השמאלי של הרחוב (מס' 71) נמצא המבנה בו שכן בעבר בית הספר הקתולי Saint Joseph's Institution, אשר נבנה ב 1867 ומשלב סגנון נאו-קלאסי עם בארוק. כיום נמצא כאן מוזיאון האמנות של סינגפור (Singapore Art Museum), בו נמצא האוסף הגדול בעולם של אמנות מודרנית מדרום-מזרח אסיה.

לפרטים נוספים על המוזיאון לאמנות (בעברית), כולל שעות פתיחה וכיו"ב

ממשיכים ללכת לאורכו של Bras Basah Road. מצדו הימני, על הפינה של Queen Street, ניצבת "קתדרלת הרועה הטוב" (Cathedral of the Good Shepherd) שנבנתה ב 1847 ומשלבת סגנונות ארכיטקטוניים פלדיאניים ורנסאנסים.

עוד כמה צעדים לאורכו של הרחוב, מצדה השני של הקתדרלה ואנו מגיעים לפינה של Victoria Street, שם ניצב קומפלקס "צ'יימז" ההיסטורי (Chijmes), בו שכנה אחת מהכנסיות הקתוליות הישנות בסינגפור. הקפלה הגותית המרשימה והמבנים המרהיבים שמסביבה משכנים כיום גלריה לאמנות ושלל מסעדות ובתי קפה, אשר רובם מציעים גם ישיבה תחת כיפת השמיים בגינה המטופחת, הצופה למזרקה... במקום נערכות גם מגוון הופעות חיות ללא תשלום, בעיקר בשבתות וימי ראשון בשעות אחר הצהריים (למידע על המסעדות והאירועים ב"צ'יימז" (Chijmes), כדאי לבקר באתר האינטרנט שלהם)

עוד כמה צעדים על Bras Basah Road, אנחנו חוצים את North Bridge Road ורואים מצד שמאל את הכניסה למלון Raffles Hotel.

ה"ראפלז" האריסטוקרטי תופס מקום של כבוד במועדון האקסקלוסיבי של המלונות הקלאסיים ביותר בעולם, לצדם של אייקונים כמו ה"פנינסולה" בהונג קונג, "וולדורף אסטוריה" בניו יורק ו Savoy הלונדוני וכדאי לבקר בו, גם אם אינכם מתכוונים ללון כאן ולו בשביל לחוש את האלגנטיות שאפיינה את ימי הזוהר של הקולוניאליזם הבריטי בדרום-מזרח אסיה.

"הגבירה הזקנה" (The grand old dame), כפי שמכונה המלון מידי פעם, החל את דרכו כבית הארחה צנוע בן עשרה חדרים ב 1887, אך במרוצת השנים נוספו לו עוד אגפים, כמו הבניין הרנסאנסי המרשים בו שוכן חלקו המרכזי של המלון, ובתחילת המאה העשרים הוא כבר נחשב לסמל של עושר ויוקרה וזכה לשכן בין כתליו אורחים רמי מעלה כמו רודיוארד קיפלינג, סומרסט מוהאם, צ'רלי צ'פלין, אליזבת טיילור, מלכת אנגליה, מייקל ג'קסון ועוד רבים וטובים...

בקומה השלישית של ה Raffles Shopping Arcade (ליד הכניסה למלון מ North Bridge Road), ישנו מוזיאון קטן לתולדות המלון וכדאי מאוד לבקר בו (פתוח כל יום בשעות 19 – 10 והכניסה חופשית)

עוד אטרקציות כוללות את "ארוחת התה האנגלית", המוגשת בשעות אחר הצהריים ב Tiffin Room המהודר, ונחשבת לדבר הכי אלגנטי בסינגפור ואת הברים המהודרים של המלון, הלא הם Bar & Billiard Room בו, לפי המסורת, ניצוד הטיגריס האחרון בסינגפור ו Long Bar, בו הומצא הקוקטייל הידוע " סינגפור סלינג".

הליכה של כמה דקות תוביל אתכם לתחנת הרכבת התחתית MRT-City Hall וממנה תוכלו להמשיך לאן שתחפוץ נפשכם...


אם אתם כבר בסביבה...

ביציאה הצפונית מהמלון, על רחוב Seah Street הקטן (מס' 26) נמצא "מוזיאון הצעצועים" הראשון מסוגו בעולם, בו ניתן לראות אלפי צעצועים ומשחקי ילדים ממאה וחמישים השנים האחרונות, כולל גרסאות קדמוניות של פופאיי, מיקי מאוס ועוד... (לחצו כאן למידע נוסף בעברית)

Equinox - קומפלקס מסעדות-ברים המאכלס את שתי קומותיו הגבוהות של מלון Swissôtel The Stamford, הצמוד לתחנת הרכבת התחתית MRT-City Hall, הוא מקום נהדר לסיים בו את היום... בעיקר New Asia Bar, השוכן בקומה ה 71 ובו תוכלו להתענג על קוקטייל שעת בין ערביים אגב צפייה בנוף המרהיב הנשקף מכאן (לחצו כאן לפרטים נוספים)


כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ ©

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה